روزنامه

یادداشت های شخصی محمدامین خسروی پور

روزنامه

یادداشت های شخصی محمدامین خسروی پور

ولنتاین یا ولنتایم؟! مساله این است..

يكشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۲۷ ب.ظ

آیا فرهنگ ایرانی قادر به پاسخگویی به نیازهای ما نیست؟

جشن ها و اعیاد جزئی از فرهنگ هر ملت و تشکیل دهنده بخشی از هویت آن هستند. ممکن است این جشنها در طول سال ها دچار تغییراتی شوند ولی اشتراکاتی که در آن برای اکثر مردم یک منطقه، کشور و یا دنیا وجود دارد، عاملی است برای پیوندی نامرئی بین انسان ها.

این جشن ها بسته به گستردگی خود، خیل عظیمی از مردم را خواسته یا نا خواسته، مستقیم یا غیر مستقیم با خود درگیر می کند.

این پست برای بررسی یکی از این جشن های نوظهور (در کشور ما) به نام والنتین یا والنتاین (Valentine) است.


تعیین روزی برای عشق ورزی و یادآوری داشته هایمان عالی است؛ حالا این داشته می تواند، عشق به مادر، پدر، نامزد، همسر و … باشد؛ ولی هر وقت می بینم ایران من با این همه تمدن باید عیدی داشته باشد که مدل ایرانیش می تواند سرمشق عالم باشد، نگران می شوم.

سیاست گذاری فرهنگی در این زمینه با کیست؟ نتیجه راهی که می رویم چیست؟ ای کاش کسانی که می توانند در این عرصه تاثیر گذار باشند جشنی متناسب با فرهنگ ایرانی در نظر بگیرند. روز و عیدی که برای همه مردم ایران دوست داشتنی و قابل احترام باشد.


از آنجایی که هویت ایرانی یک هویت قدرتمند و مستقل است وقتی می شنوم در کشورم ایران، که در فرهنگ و تمدن شهره آفاق است یک جشن بیگانه باب می شود، دلم می گیرد.

در اینکه شرقی ها کلا نسبت به غربی ها عشق های عمیق تری دارند؛ شکی نیست. این را با نیم نگاهی به افسانه های عاشقانه خودمان نظیر لیلی و مجبون، خسرو و شیرین و … می توان فهمید. اما سوال اینجاست که چرا رو به این رسوم می آوریم؟ جواب ساده است:

نیاز! مردم به شادی و هویت نیاز دارند. جشن ها روزهایی هستند برای هویت بخشی به یک ملت. اشتراکات و مراسمات این روزها برای تقریبا برای همه لذت بخش است. (البته نه برای جیب ما مردها!) چرا فرهنگ ایرانی به این نیاز پاسخ ندهد؟؟؟


چرا ولنتاین این شانس را داشته باشد که خودش را بر فرهنگ ما تحمیل کند؟ به نظر من اگر رسانه ها و حتی وبلاگ نویسان، یک دهم مطالبی را که در مورد ولنتاین می نویسند، برای روز اسفندگان خودمون می نوشتند، امروز جوانان ایرانی که تشنه جشن و شادی هستند، این چنین به آیین های بیگانه رو نمی آوردند.

پی نوشت:
۱- اونطوری که من خوندم، روز اسفندگان، روز زن و روز عشق در فرهنگ ایرانی است. سپندار مذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد.
اطلاعات بیشتر درباره سپندار مذ یا اسفندار مذ

درباره ولنتاین و تاریخچش مطلب زیاد است. اگر کسی دوست داشت می تواند از لینک های زیر استفاده کند.
والنتین یا والنتاین (Valentine) چیست؟
تاریخچه روز ولنتاین

۲- چند وقت پیش از کارگر به سمت انقلاب میومدم که یه نفر داشت داد می زد: “بهترین هدیه برای ولنتایم. برای عزیزانتون بخرین! ” بهش گفتم مجید جان اون ولنتایم نیست ولنتاینه! “گفت: چه فرقی می کنه؟ مهم اینه که اینا فروش بره!”

شنیدم توی بازار تهران هم بازاری ها چک های خودشون رو برای این روز تنظیم می کنن! البته اونایی که کسب و کارشون یجوری به هدایای ولنتاین گره خورده.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۶
محمدامین خسروی پور

نظرات  (۱)

سلام
مطالب خوبی گذاشتی ولی تعجب میکنم چرا اینقدر بازدیدت کمه
می خوام یه روش خوب بهت معرفی کنم واسه بالا بردن بازدیدکنندگان وبلاگت
برو تو سایت 24 آی پی عضو شو بعد رو گزینه کسب امتیاز کلیک کن بعد امتیازات رو به وبلاگ خودت اختصاص بده بعد می بینی که چجوری بازدید وبلاگت بالا میره حتما امتحان کن
اینم آدرسش
www.24ip.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی