روزنامه

یادداشت های شخصی محمدامین خسروی پور

روزنامه

یادداشت های شخصی محمدامین خسروی پور

خبر فوت مرتضی پاشایی در یک فضای مسموم!

جمعه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۲۱ ق.ظ

انتشار خبر مرگ مرتضی پاشایی، موجی از غم و اندوه در بین طرفداران وی و قشرهای مختلف جامعه به وجود آورد و موجب شکل گیری مراسمات مختلف یادبود و حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر وی شد.

حال که چند روزی از فوت مرحوم مرتضی پاشایی می گذرد و فضا کمی آرام تر شده -البته برای برخی از دوستان ظاهرا ماجرا هم چنان ادامه دارد- می توان به برخی از ابعاد مراسم عجیب تشیع جنازه آن مرحوم پرداخت!

بی مقدمه باید عرض کنم به نظر می رسد شلوغی بیش از حد مراسم تشییع مرتضی پاشایی، نه از سر محبوبیت بیش از حد این خواننده که بیشتر  یک جوگیری فرهنگی و مرهون شرایط اجتماعی و وسایل ارتباطی جدید بوده و بس!

شرایط اجتماعی نسل جوان و نوجوان ما که متاسفانه دستگاه های فرهنگی تقریبا هیچ اقدام موثر و برنامه ریزی شده برای هویت بخشی به آنان نداشته است موجبات رشد فرهنگی بی برنامه در بستر شبکه های اجتماعی، رسانه ها و …. را فراهم کرده! نداشتن برنامه ای برای تخلیه هیجانات، سرخوردگی ها، غم ها و شادی های گروهی، عدم الگوسازی صحیح و ایضا قدت شبکه های موبایلی، برخی از دلایل واضح این ماجراست!

برای ارائه یک مثال ملموس می توان به فوت مرحوم ناصر حجازی اشاره کرد! طبیعتا نمی توان منکر شد که محبوبیت و احترام وی در جامعه -اعم از طرفداران سرخابی و جامعه فوتبالی- بیش از مرتضی پاشایی مرحوم بود! بنابراین انتظار برپایی یک مراسم شلوغ تر برای ایشان، دور از ذهن نبوده و نیست! … اما اتفاقی که افتاد را اکثر کسانی که موضوع را دنبال می کردند، به یاد دارند! همین

پی نوشت:
۱- این پست هم از جناب محمدرضا سرشار، نویسنده معروف حوزه کودک و فعال فرهنگی که در گوگل پلاس ایشان منتشر شده:
تشییع پرشور مرحوم مرتضی_پاشایی ، نقطه عطفی در تنبه مدیریت_فرهنگی کشور نسبت به کارکردهای جانبی تلفن_همراه خواهد شد.

۲- اتفاقی که در اینستاگرام خانم هانیه توسلی اتفاق افتاد و توهین هایی که هیچ عقل سلیمی آن را نمی پذیرد، نشانه دیگری از فضای مسموم فرهنگی حاکم بر موضوع است!

می توانید در همین زمینه مصاحبه مصطفی اقلیما -جامعه شناس- را نیز مطالعه نمائید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۰
محمدامین خسروی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی